Mission complete: Hiusten pesuvälin pidentäminen

Äiti (parturi entiseltä ammatiltaan) pesee vaan pari kertaa viikossa hiukset kunnolla ja olen koittanut pyrkiä samaan. Ennen pesin hiukset jokapäivä. Kun koitin pidentää pesuväliä niin että pesisin joka toinen päivä niin toisena päivänä mun hiukset oli ihan likaisen näköiset. Mulla on ollut nyt hyvä mahdollisuus pidentää pesuväliä kun oon ottanut käyttöön kuivashampoon. Onnistuin heti pidentämään pesuväliä niin että pesin joka toinen päivä. Sitten kun hiukset tottui siihen, niin joka kolmas päivä jne. Toki siihen meni oma aikansa että totuin tohon muutokseen. Kuivashampoo sai hiukset näyttämään siltä että olisin pessyt tukan joten ei ahdistanut lähteä kouluun kun vähän suihkautin sitä. Oon päivitellyt kavereille tän pesuvälin pidentämisen aikana tähän tyyliin: "Noloo mennä tonne kun en oo pessyt mun hiuksia pariin päivään ja pelkään et ne näyttää ihan likaisille." Sitten sain aina vastaukseks: " Ei ne näytä yhtään likasilta. Ei uskois ettet oo niitä pessyt."

Oon hoitanut mun hiuksia mm. näiden vinkkien mukaan mitä tästä blogitekstistä löytyy.


Hiusten pesu

Monet pesevät hiuksensa päivittäin, sillä vastapestyt hiukset ovat toki aina raikkaimmillaan ja kuohkeimmillaan. Tosiasiassa hiukset kuitenkin voivat paremmin harvemmalla pesutahdilla. Päivittäinen pesu sopii paljon hikoilevalle tai likaista työtä tekevälle, tai mikäli hiuspohja on erityisen rasvoittuva. Muussa tapauksessa hiukset on hyvä pestä 3-5 päivän välein, ja pidentää pesuväliä vaikkapa kuivashampoolla jos tyvi rasvoittuu nopeasti. Hiusten pesu on aina hiuksia ja hiuspohjaa kuivattava toimenpide. Kosteina hiukset ovat myös alttiimpia vaurioitumiselle. Hiukset siis kiittävät harvemmasta pesuvälistä ja hiuspohja pysyy paremmassa kunnossa.

Millainen shampoo?

Sampoolla on hiusten kunnon kannalta vähäisempi merkitys kuin hoitoaineella, ja useimmat meistä pärjäisivät yhdellä ja samalla miedolla perussampoolla hiustyyppiin katsomatta. Myös sampoisiin lisätään hoitavia ainesosia, mutta koska tuote huuhdotaan hiuksista saman tien, eivät aineet juuri ehdi vaikuttaa. Laadukkaaseen hoitoaineeseen satsaaminen onkin viisaampaa kuin sampooseen sijoittaminen.







PÄÄNAHKASI ON LIKAINEN, EIVÄT HIUKSET
Kuinka moni tunnustaa vaahdottavansa päänahan lisäksi myös hiusten pituudet? Lopeta se kuitenkin heti. Jos peset hiuksesi 2-3 kertaa viikossa tai jopa useammin, kulutat hiustesi pituuksia aivan turhaan ja ne tulevat kuivumaan, kulumaan ja katkeilemaan. Kun päänahkasi hikoilee ja rasvoittuu, se kaipaa puhdistusta. 
·    Kastele hiuksesi läpimäräksi
·    Ota kostealle kämmenelle sopiva määrä shampoota
·    Hiero käsiäsi yhteen muutaman kerran ja levitä shampoo myös sormiin!
·   Shampoo tulee hieroa kaikkialle päänahkaan sormiesi avulla, älä vain länttää tuotetta hiuskerroksen päälle
·    Vaahdota päänahka läpikotaisin
·    Huuhtele


Huuhtelun aikana päänahasta hiusten läpi valuva shampoovesi puhdistaa niistä ilmasta kertyneet pölyt ja hiuslakan rippeet.



Nykyinen tilanne:
Aloitin pesuvälin pidentämisen helmikuussa, eli totuttelemiseen on mennyt kyllä aikaa. Tällä hetkellä pesen hiuksia 2 kertaa viikossa. Tarvittaessa 3. Oon huomannut että mun vakiopäiviksi on tullut tiistai ja perjantai. Tietty vaihtelee välillä, riippuu käytänkö jotain hiustenmuotoilutuotteita. Mun hiukset alkaa kaipailemaan pesua 3 päivän pesemättömyyden jälkeen. Silloin saatan vähän pistää kuivashampoota niin asia on kunnossa ja pesen sitten ne seuraavana päivänä. Shampoona käytän ihan perus TREsemmén shampoota (musta pullo) Oon käyttänyt samaa shampoota jo parin vuoden ajan, välillä oon saattanut ostaa
vaihtelun/kokeilun vuoksi jotain muuta



Oonko huomannut mun hiuksissa mitään vaikutuksia kun oon pessyt harvemmin?
- Latvat ei ole niin karhean näköiset.
- Hiukset tuntuu paksummilta
- Hiukset ei mene takkuun niin helposti
-Tietenkin oon säästänyt tässä myös rahaa kun ei tarvii kokoajan ostaa uusia hiustenhoitotuotteita.
- On helpompi olla ja mennä eri paikkoihin ajasta riippumatta kun ei tarvii stressata siitä että hiukset pitäisi pestä ensin.



Muuta:
- En omista nyt toimivaa fööniä eikä ole ollut tarvetta ostaa sellaista joten oon antanut mun hiusten kuivua itsestään parin kuukauden ajan.
- Käytän hiuslakkaa, muotoiluvaahtoa, hiuspuuteria tai kiharrinta max. kerran viikossa jos sitäkään. Käytän kuitenkin pari kertaa viikossa tyvikohottajaa. Latvoja silottavaa eliksiiriä käytän pari kertaa kuussa tarvittaessa. Siinä mun hiustenmuotoiluvalikoima onkin.


Havainnollistan tätä mun tilannetta kuvilla.
Otin kuvat kahtena eri aamuna heti herättyäni siinä vaiheessa kun mun hiukset olis alkanut kaipaamaan sitä pesua. Ensimmäiset kuvat otin kun pesusta oli kulunut 4 päivää. Tässä vaiheessa pesen yleensä mun hiukset viimeistään mutta EII mä jatkoin vielä yhdellä päivällä eteenpäin jotta näkisitte miltä mun hiukset näyttää seuraavana aamuna kun hiusten pesusta olis kulunut 5 päivää. Onneks ei oo tarvinnut mennä minnekkään edeltävänä iltana niin pystyin toteuttamaan tän.


Neljäntenä aamuna olisi tehnyt mieli jo pestä hiukset vaikka ne ei näytäkkään pahoilta. Päätin selviytyä seuraavankin yön yli. Ainut miinus että päänahkaa alkoi enemmän kutittamaan.



Viidentenä aamuna hiukset oli selvästi rasvoittunut yön aikana, yöööök. Muutos edelliseen päivään on jo huomattava. Kaikenlisäksi kun aamulla heräsin niin päänahka kutisi niin paljon että jo ahdisti. Pakko pestä tukka!  En viitti kuitenkaan semmoista kokeilua tehdä että kuinka kauan pystyisin olla pesemättä hiuksia joten sitä ette tuu näkemään. Hiustyyppikin toki kertoo siitä kuinka nopeasti päänahka rasvoittuu. Joillakin se rasvoittuu nopeammin kuin toisilla, siihen voi vaikuttaa hikoilu, stressi tai jokin muu hormonituotannon häiriö tai huivien ja muiden hattujen pitäminen ja hiusten sukiminen ja harjaaminen usein.
  

Eli Kyllä se mun pesuväli on suunnilleen sen 4 päivän välein. Kuinka usein teidän pitää pestä hiuksia? 


http://beatissa.blogspot.fi/2012/12/hiuksesta.html <- Lukekaa jos hiusten rakenne kiinnostaa lisää.

1 kommentti:

Jassu kirjoitti...

Mua on kiinnostanut sama kokeilu... Ärsyttää pestä tukkaa päivittäin, mutta oon vaan semmoisessa työssä, että en kehtaa mennä sinne ihan liimalettinä, joten päätin kokeilla jotain muuta kun shampoota. Pesin tukkani kanamunalla! Toimi hyvin, suosittelen.