Maidon juonti pois -turvotus poissa


Helouu! Tuossa noin kuukausi aiemmin kerroinkin että kokeilin maidottomampaa ruokavaliota parin viikon ajan ja kokonaan ajattelin lopettaa maidon juomisen.

En halua kuitenkaan täysin maidotonta ruokavaliota koska juustot on jotain niin parhautta. Jos lähdetään siitä että oon ennen tottunut juomaan puoli litraa maitoa päivässä aterioiden kanssa + sen lisäksi muitakin maitotuotteita, kuten jogurtteja, rahkoja, raejuustoa, jäätelöä ja juustoja.


Kun jätin maidon vähemmälle niin olo ei ollut aluksi yhtä energinen jos esimerkiksi tein treenit päivällä. Tuntui ettei jaksanut ihan niin hyvin kun oli tottunut juomaan maitoa ja syömään niitä rahkoja. Aloin kuitenkin samalla lisätä ruokavalioon siemeniä, pähkinöitä ja kananmunia korvaamaan proteiinin menetystä. Samalla jotenkin tietoisesti jätin punaistakin lihaa pois enemmän koska sekin on ollut pitkään mielessä. Sekin voi olla yksi osasyy siihen että turvotus lähti laskemaan, ja veikkaan että onkin. Onhan noista juttuja ollut ettei punainen liha olisi hyvä ihmisen elimistölle vaan pitäisi suosia vaaleaa lihaa, uskokoon jokainen mihin haluaa. Pikkuhiljaa mun olo alkoi olla oikeasti hyvä varsinkin kun sai palautua niistä Turkin ruuista.

Maidottomampi kausi jatkui ja kuukauden jälkeen huomasin että multa oli lähtenyt senttejä niin että niitä oli enää vain 62. Itseasiassa mä säikähdin aamulla mitatessani että miten ne noin yhtäkkiä lähti? Tämän enempää ei todellakaan ole tarkoitus enää saada senttejä vyötäröltä. Alunperinkin mun oli tarkoitus kokeilla tiputtaa vyötärönympärys 64 senttiin. Pahimmillaan vyötärönympärys oli mulla noin 2-3 vuotta sitten 72 cm. Ikävä kyllä mun suvussa on keskivartalolihavuutta, ei väliä onko muuten pieni, mutta mahaan kertyy senttejä ensimmäiseksi. Silloin aloin kiinnittämään enemmän huomiota mun ruokavalioon ja multa lähti pari senttiä pois, se kyllä vaati sen että sai lankuttaa joka toinen päivä vartin ajan pikku taukoja pidellen.

Paino kuitenkin on pysynyt ennallaan, joten en siksi huolestunut ollenkaan ja nyt on ainakin kaikki turvotus poissa. Olokin on nyt hyvä ja oon jaksanut tehdä aamutreenit normaalisti. 


Onko muilla positiviisia kokemuksia maidon vähentämisestä? Onko ollut jotain muuta kikkaa mikä on helpottanut turvonnutta olotilaa?

Ei kommentteja: