Maito vähemmälle -turvotus poissa


Helouu! Tuossa noin kuukausi aiemmin kerroinkin että kokeilin maidottomampaa ruokavaliota viikon ajan. Sen jälkeen vedin taas maidon takaisin viikon ajaksi välittämättä kuinka paljon sitä kulutan ja se vaikutti ainakin mulla heti kroppaan. Toisaalta kroppa ei ehkä tykännyt tommoisesta jojoilusta tai koita päättää nyt mitä oikein syöt- meiningistä. Myöskin viikon mittainen jakso ei ole tarpeeksi pitkä jakso jos haluaa nähdä onko mitään vaikutuksia. Toki siinä jotain huomasi kyllä, esimerkiksi sen että turvotus väheni.

Päätin taas sitten jättää maitotuotteet vähemmälle reilu pari viikkoa sitten kun maha näytti niin turvonneelta taas etenkin iltaisin. Huomioikaa myös se, etten kokeillut täysin maidotonta ruokavaliota, eli söin välillä ruokia joissa on maitoa, mutta paljon vähemmän kuin normaalisti. Jos lähdetään siitä että oon ennen tottunut juomaan puoli litraa maitoa päivässä aterioiden kanssa + sen lisäksi muitakin maitotuotteita, kuten jogurtteja, rahkoja, raejuustoa, jäätelöä ja juustoja. Vähensin maidon käyttöä niin etten juonut enää maitoa vaan vettä tai välillä mehua, ja jätin jogurtit ja rahkat pois. Leivän päälle pistin välillä juustoa ja söin välillä jäätelöä. Muuten en oikeastaan syönyt maitotuotteita.


Vasemmalla kuva kun vielä turvotti, kiitos Turkkilaisen ruuan, siellä oli pakko syödä vaaleaa viljaa jos halusi selvitä jotenkin siitä reissusta hyvin syöneenä kun en uskaltanut syödä paikallisia kasviksia, marjoja tai salaatteja enkä mitään mikä oli seisovassa pöydässä. Maitoa en käyttänyt myöskään siellä, ainoa mihin sorruin oli jäätelö pakastealtaasta. Tässä siis turvotuksen aiheuttajana ystävämme vaalea vilja jota en muuten ole syönyt ainakaan pariin vuoteen kuin vain satunnaisesti. Eli täydennetään vielä että normaalisti en siis syö perunaa, pizzaa peruspohjalla tai vaaleaa leipää, siitä olen tainnut mainitakkin jo aiemmissa postauksissa. Jos joskus syön pizzaa sen on siis oltava ruispohjalla ja yleensä suosin vegeversioita. Se on muuten parempaakin. Jos ostan viljoja niin on oltava täysjyvää tai ruista. Turkissa nyt ei tietenkään saanut ruista eikä täysjyvääkään oikein näkynyt ravintoloissa tai kaupoissa, kaikkialla tuputettiin kaikenmaailman snackseja, pizzoja, kebabeja ja pastoja. :D

Oikealla
yläkuvassa maidotonta aikaa noin viikon ajan vielä Turkin reissun jälkeenkin, ainoastaan pari lusikallista maustamatonta jogurttia tuli syötyä ruuan kanssa sinä viikkona. Vaikutukset jo huomaa ja keho on tottunut ja sopeutunut muutokseen. Joskus huomasin maitotuotteiden päivittäisen käytön jälkeen turvotusta mahassa ennen tätä kokeilua. Se vaati sen, että tosiaan päivittäin join muutaman lasin maitoa tai käytin aktiivisesti muita maitotuotteita. Olo oli muuten todella hyvä ja jaksoin salilla kun sai proteiinia kaikenlaisista maitotuotteista. 

Kun jätin maidon vähemmälle niin olo ei ollut aluksi yhtä energinen jos esimerkiksi tein treenit päivällä. Tuntui ettei jaksanut ihan niin hyvin kun oli tottunut juomaan maitoa ja syömään rahkoja. Aloin kuitenkin samalla lisätä ruokavalioon siemeniä, pähkinöitä ja kananmunia korvaamaan proteiinin menetystä. Samalla jotenkin tietoisesti jätin punaistakin lihaa pois enemmän. Sekin voi olla yksi osasyy siihen että turvotus lähti laskemaan, ja veikkaan että onkin. Onhan noista juttuja ollut ettei punaien liha olisi hyvä ihmisen elimistölle vaan pitäisi suosia vaaleaa lihaa, uskokoon jokainen mihin haluaa. Pikkuhiljaa mun olo alkoi olla tosi hyvä varsinkin kun sai palautua niistä Turkin ruuista. En kuitenkaan tuntenut oloa sen paremmaksi kuin silloin kun käytin maitoa enemmän, ainoa ero siinä että turvotus lähti laskemaan kun pääsin takaisin Suomeen syömään niin kuin halusin ja jatkamaan tätä kokeilua.


Maidottomampi kausi jatkui ja 2 viikon jälkeen huomasin että multa oli lähtenyt senttejä niin että niitä oli enää vain 62. Itseasiassa mä säikähdin aamulla mitatessani että miten ne noin yhtäkkiä lähti? Tämän enempää ei todellakaan ole tarkoitus enää saada senttejä vyötäröltä. Alunperinkin mun oli tarkoitus kokeilla tiputtaa vyötärönympärys 64 senttiin että maha näyttäisi sopusuhtaisemmalta muuhun kroppaan nähden ja ajattelin että tuskin silloin enää olisi sitä turvotusta siinä vaiheessa.
Pahimmillaan vyötärönympärys oli mulla noin 2-3 vuotta sitten 72 cm, uskokaa tai älkää. Se näytti välillä hassulle kun muuten olen pienikokoinen. Ikävä kyllä mun suvussa on keskivartalolihavuutta, ei väliä onko muuten pieni, mutta mahaan kertyy senttejä ensimmäiseksi. Silloin aloin kiinnittämään enemmän huomiota mun ruokavalioon ja multa lähti pari senttiä pois, se kyllä vaati sen että tein pari kertaa viikossa vatsalihaksia koska en tuolloin ollut oikeastaan tehnyt niitä.

Paino kuitenkin on pysynyt ennallaan, joten en siksi huolestunut ollenkaan ja nyt on ainakin kaikki turvotus poissa. Olokin on nyt hyvä ja jaksoin tehdä aamutreenit normaalisti ja syödä tonnikalapurkin ja banaanin heti herättyäni ilman etovaa oloa. Oon hyvin palautunut siitä Turkin pöperöstä, hyvää ruokaahan siellä oli, ei voi valittaa. Vaikka ympärys olikin tippunut 62 cm niin eihän se kuvissa näytä kuitenkaan pahalta, tuo ympärys natsaa nyt paremmin mun kropan mittasuhteisiin. Voisin jatkaa samalla linjalla, en kuitenkaan täysin maidottomaan ala, en pysty luoppumaan juustoista ja jäätelöstä. En tehnyt tän kokeilun aikana ollenkaan vatsalihaksia eikä nyt kauhean orjallisesti tarviikkaan tehdä kun tuo turvotus hävisi. Onko muilla positiviisia kokemuksia maidon vähentämisestä? Onko ollut jotain muuta kikkaa mikä on helpottanut turvonnutta olotilaa? :)

Ei kommentteja: