Hot joogaa Foam rollerilla

Vinyasan ja Slow Flow:n lisäksi kävin Trigger & Yin joogassa eilen. Joogatunti oli Hot-tunti, eli harjoitus tehtiin lämmitetyssä huoneessa. Tämä jooga/pilatesmuoto olisi mielestäni varsin hyvä aloittelijalle tai joogasta ja kehonhuollosta kiinnostuneelle, siksi kerronkin tästä hieman lisää:


Mikä ihmeen Foam roller ja Trigger & Yin?

Yksi asia kerrallaan. Aloitetaan vaikka sillä että "Trigger" sana tähän joogamuotoon tulee sanasta: Triggerpiste. Mikäs se semmoinen piste sitten on? Triggerpiste on solmuke lihassäikeessä, jossa useat lihassyyt ovat pysyvästi supistuneet. Yleensä trigger-piste on noin herneen kokoinen, mutta se voi myös olla yhtä pieni kuin nuppineula. Triggerpiste pitää lihasta jatkuvasti jännittyneenä. Useimmilla ihmisillä on kymmenittäin triggerpisteitä eikä niitä yleensä huomaa jokapäiväisessä elämässä.

Yleisin syy triggerpisteen syntyyn on lihaksen ylikuormitus. Stressikin edistää triggerpisteiden syntymistä. Triggerpiste on kehon viimeinen keino jännittää lihasta kun energiaa ei enää ole. Toinen paljon esiintyvä syy on myös kudosvauriot. Triggerpisteet voivat syntyä kivusta ja aiheuttaa kipua. Triggerpisteet voivat myös vaikuttaa kehon autonomisiin toimintoihin, kuten ruoansulatukseen, verenkiertoon, hieneritykseen, tasapainoaistiin ja näköaistiin. Häiritsemällä yhteisvaikuttavien lihasten keskinäistä tasopainoa, triggerpisteet voivat johtaa myös raajojen vääriin asentoihin ja liikeratoihin, mistä seuraa nivelten kuluminen.


Ja sitten Yin. Eli Yin- loppuinen sana tuohon "Trigger & Yin" joogaan tulee siitä että tunnilla tehdään alussa venyttäviä liikeasanoita joissa ollaan hetki ja pyritään siihen että venytettävä kohta rentoutuu ja asennossa ei ole yhtään epämukavaa olla. venytys siis ei saa sattua. Venytys edistää liikkuvuutta ja rentouttaa lihaksia ennen Trigger-rullailu osuutta.

Ja sitten viimeisenä Foam roller. Foam rollerista sanotaan että se on uusi ja kivulias kuntoiluhitti. Foamrollerilla avaat tehokkaasti lihaksia, sidekudosta ja triggeripisteitä. Rullalla voi vähentää ja ennaltaehkäistä kehon kiputiloja ja parantaa elastisuutta. Pystyt palautumaan huomattavasti nopeammin ja saada reilusti paremman verenkierron ja liikkuvuuden. Foamroller sopii istumatyöntekijöille, kuntoilijoille ja urheilijoille tai kehonhuollosta kiinnostuneille, tai niin kun sanoin, esimerkiksi joogasta kiinnostuneelle joka ei ole tunneilla käynyt.


Foam roller perustuu sidekudoksen hierontaan ja dynaamiseen liikuttamiseen. Tämä pehmittää elimistön pehmytkudoksia, parantaa verenkiertoa, aineenvaihduntaa sekä mekaanisen, sähköisen ja kemiallisen viestinnän liikettä kehossa. Voit laukaista ja avata kireitä lihaksia, sidekudosta ja kalvoja ja nauttia kevyemmästä olosta.

Irtonaisilla lihaksilla pystyt myös tehokkaampiin liikuntasuorituksiin, vähennät loukkaantumisriskiä, parannat liikkuvuuttasi ja palaudut nopeammin. Foam rollerin käyttö ei yleensä tunnu kauhean kivalta ja aluksi sen käyttö voi tuntua kivuliaalle tai epämiellyttävälle kunnes tottuu.


Foam rollereilla tehdään erilaisia liikkeitä ja rullataan kehoa edestakaisin välillä pysäyttäen liike. Tämä rullailu eroaa tavallisesta venyttelystä. Sillä pääsee käsiksi esimerkiksi ulkoreisiin, joita on vaikea muuten venytellä. Lisäksi rullaus vaikuttaa erityisesti mainitsemiini lihaskalvoihin, jotka ympäröi lihaksia ja yhdistävät kehon eri osia. Niiden merkitykseen kehon liikkuvuudelle on havahduttu vasta viime vuosina.

Kipu hellittää jo rullailun aikana ja vähenee, mitä joustavammaksi lihakset ja lihaskalvot tulevat. Sitä enemmän keho siis tarvitsee rullailua, mitä enemmän sattuu.

Foam rollerilla voi tehdä monenlaisia voimaa ja tasapainoa vaativia liikkeitä. 

Itse huomasin tunnin aikana että alussa sattui hieman kyllä, mutta ainakin oma keho tottui pian liikkeeseen ja painoon ja pystyin olemaan vaikka miten rullan päällä tehden erilaisia liikkeitä. Foam rollerista saa myös hyvän tuen joogaan/pilatekseen. Harjoitusta edesauttoi se, että huoneessa oli tosi kuuma. Lihakset pääsi kunnolla vetreytymään. Ainoa miinus siinä että olin niin hikinen että ainakin mun rulla luiskahti kokoajan alta pois eri liikkeissä. Kuului vaan "SLIPS!"

Jotta hikoiluni huomaa niin käskin kaveria ottamaan salamalla kuvan: tadaa! Naama kiiltää hiestä. Kuumuus tuo tietynlaista haastetta liikkeisiin.


 Ruuaksi ruokaisa salaatti

Pohjalle fetajuusto-salaatti.  Keitin täysjyvä fusillia ja paistoin maustamattomia kanasuikaleita. Fusillien keitinveteen lisäsin ripauksen suolaa. Kanat sai maun kurkumasta, korianterista, mustapippurista, kuminasta, fenkolistaja , suolasta ja cayennepippurista. Pieni ripaus jokaista. Mausteet oli jauhettuja pussiversioita.

Ruuan kruunasi Balsamiviini-etikkakastike ja turkkilainen jogurtti.  Itse yleensä sössään ne yhteen ruuan sekaan mutta kuvan esteettisistä syistä en tehnyt sitä, hah.

Iltajoogaa + videopätkä

Tänään on ollut yllättävän liikunnallinen päivä. Normaalisti en änge näin monta aktiviteettia mun päivään mutta välillä se on ihan mukavaa! Aamusta treenailin kyykkyjen parissa käsipainon kanssa ja myöhemmin ajelin pyörällä 7 kilometriä kun hain shampoon ja hoitoaineen, en halunnut kaivaa rahaa linja-autoon. Illasta joogasin kotona rauhallisen musiikin ja radion tahtiin. Ja mitä ruokapuoleen tulee: on tullut syötyä ruisleipiä, spagettia ja  tomaattista jauhelihakastiketta, raejuustoa, banaania, porkkanalettuja ja Yosa-jogurttia. Ihan kiva syödä jotain vähän järkevämpää sen syö mitä huvittaa-viikon jälkeen.

Pistin blogiin hieman kuvia mun iltajoogasta. Kello on jo 10 muttei sitä huomaa kun mun asunnossa on yllättävän kirkkaat valot ja ulkonakin vielä suhteellisen valoisaa. Mua aina alkaa ahdistamaan kun tulee pimeämpää ja päivä lyhenee.


Loppuun vielä pätkä tästä mun iltajoogasta. 


Huomenna mulla olisi Hot Trigger & Yin jooga. Aloitan vielä sellaisen Hot Core Vinyasan ja Slow Flow'n lisäksi. Tuun kertomaan siitä sitten tänne blogin puolelle vielä tällä viikolla. Sain myös lukijalta pyynnön että kertoisin aloittelijalle sopivasta joogamuodosta. Kuulemisiin!

 Siltä varalta jos joku kysyy videon taustalla olevan biisin nimeä, niin tässä:

Videopostaus: Anatomiaa ja ötököitä

Leppoisaa sunnuntaita! Nyt toteutan yhden postaustoiveista. Joskus tein pienen kyselyn siitä mitä postauksia toivotaan ja huomasin että videoon oli laitettu muutamia ääniä joten päätin nyt toteuttaa sen. Tää nyt on hieman erilainen, koska kuvasin järjestelmäkameran sijasta ihan kännykällä, koska halusin nähdä onko kännykästä mihinkään jos aion sillä joskus tehdä videoita.

Aiheena nyt kirjallisuus ja kameran testaus. Kyllä tällä kehtaa jatkossa varmaan jotain videoita tehdä? Video on nyt näin päin koska oikeinpäin käännettynä jäi kauhean pieneksi tuo koko. 




Ihmiskeho-ensyklopedia
Steve Parker, 320 sivua, julkaistu talvena v. 2011.

Kirja osoittaa kehon monimutkaisuuden hyvin selkeästi. Sadat kolmiulotteiset kuvat esittelevät kehon järjestelmät luurangosta ja lihaksista ihoon ja kynsiin saakka. Kehon toimintojen kuvauksista selviää, kuinka sydän sykkii, kuinka hengitämme ja kuinka keho puolustaa itseään. Yleisten sairauksien kuvauksissa kerrotaan, mikä voi mennä vikaan kehon järjestelmissä.


Ötököitä Suomen luonnossa
Jani Karo, 144 sivua, julkaistu vuonna 2010

Vinyasa-joogaa

Vinyasa tarkoittaa Hatha joogan tekniikkaa, jossa käytetään omaa hengitystä tahdittamaan joogaharjoitusta. Liikkeet sidotaan yhteen jatkuvaksi sarjaksi oman hengityksen tahdissa. Harjoitteet synnyttävät lämpöä kehossa, kehittävät voimaa, kestävyyttä ja joustavuutta.

Vinyasa tulee Sanskritin kielen sanoista "nyasa" (asettaa) ja "vi" (erityisellä tavalla).

Warrior 3
Warrior 2
Extended side angle pose
Extended triangle pose
One-legged king pigeon pose, oma variaatio ilman käsiä venyttämässä jalkaa
One-legged king pigeon pose (polvi maassa versio)
One-legged king pigeon pose with back bent
Peacock with legs bent
Upward bow (varpaillaan)

Hot Core Vinyasa


Itse kävin Hot Core Vinyasa-tunnilla. Huone on valmiiksi lämmitetty joten kuuma tulee takuulla. Hot Core Vinyasa-tunnilla hiki virtaa ja usko omaan voimaan saa uuden ulottuvuuden. Hot Vinyasassa pitää aina kuitenkin kuunnella omaa kehoaan ja sovittaa harjoitus oman jaksamisen mukaan. Tunneilla on pakko olla oma vesipullo ja pyyhe mukana johon pyyhkiä hikeä tarvittaessa. Hot Vinyasa-tunti kehittää koko vartalon voimaa ja hallintaa erittäin tehokkaasti, sekä antaa ymmärtämystä miten hengityksen voimaa voi käyttää hyväkseen.

Itselläni vesipullona toimi 0,5 litran pullo joka loppui kokonaan tunnin viimeisillä minuuteilla. Pyyhkeestä oli hyötyä sillä pyyhin siihen hikeä kyllä useaan otteeseen. Lankutuksessa huomasin kuinka hiki valui kyynärtaipeisiin, siitä tajusin miten paljon hikoilin. Melkein voisin ottaa litran pullon mukaan kun kerta hikoilen noin paljon. Paikan päältä saa myös oman pyyhkeen tai kylmiöstä ostettavaa vettä jos jotain unohtuu, eli kaikkeen on varauduttu. Tunnin jälkeen voi myös käydä suihkussa, itse en käynyt vaan menin vasta kotona. 


Core -sanan lisäys tarkoittaa lähinnä, että tunti on monipuolisesti kehonhallintaa parantavaa. Tunnilla keskitytään erityisesti keskivartalon syvien lihasten kehittämiseen sekä jooga että pilates-liikkeiden kautta. Eli tunnilla on myös pilatekseen perustuvia liikkeitä joissa sitä voimaa tarvitaan. Vinyasa-jooga ja keskikehoa voimistavat core-liikkeet yhdistyvät virtaavaksi kokonaisuudeksi. Kun Coreen lisätään Hot-joogaa niin tunnista saadaan monipuolisempi kun liikkeisiin keskitytään lämmössä ja näin tunti on hieman haastavampi. 

Hot Core Vinyasa-tunnin jälkeen. 

Kenelle suosittelen: Jos olet jo kerännyt hieman kokemusta joogasta ja rakastat vapaampaa liikehdintää. Vinyasa-jooga sopii jos pidät tanssillisesta liikehdinnästä, jossa yhdistyvät sulavuus ja  jatkuva liike.

Klikkaa allaolevaa linkkiä niin pääset sivulle jossa on listattuna osa joogaliikkeistä nimineen ja vaativuuksineen:



Syö mitä huvittaa- viikko Osa 2

*Röyh* Hei vaan kaikki! Nyt olis syö mitä huvittaa- viikko takanapäin ja päivittelen vähän tätä mun loppuviikkoa tänne ja teen muutenkin yhteenvedon miten meni. On oikeesti tullut syötyä ihan mitä sattuu.


Torstai:
aamupala: Nuudelia ja kasvimaa-salaattia valmisrasiasta.
myöhemmin: meetvurstisiivuja ja vielä leipä jossa meetvurstia.
Päivällinen: Kana-cheddar valmishamppari jonka väliin lisäsin vuohenjuustoa ja kurkkusalaattia. (HYI HELE SILTI MITÄ MOSKAA! NEVER AGAIN!)
iltapala: Raejuustoa ja ruisleipä juustolla.
Juomana koko päivän: vesi
Päivän kalorit noin: 1600

Tässä tämä kana-cheddar hampurilainen. Aivan järkyttävä pettymys mutta väkisin söin tuon loppuun. Hampparin sisällä oli kämänen neliön muotoinen kananpala ja yksi ohut cheddarjuustoviipale, siinä kaikki! Jouduin pistämään tuonne väliin lisäksi vuohenjuustoa , juustoviipaleet ja kurkkusalaattia ja ketsuppia että tuon syömisessä olisi edes jotain järkeä. Odotin kyllä hampparilta paljon enemmän koska maksoi 2 euroa yksi tuommoinen silloin kun kaupasta hain HK:n ja Kariniemen tuotteita lahjakortilla. Onneksi en pistänyt tuohon yhtään omaa rahaa. 

Perjantai (kaverin synttärit):
aamupala: tummaa suklaata, ruisleipää meetvurstilla
päivällinen: Hesburgerin juustohampurilainen, raejuustopurkki ja banaani
iltapala: Sipsiä kaverin synttäreillä.....siinä koko päivän ruuat.
Päivän juomat: vesi, 4 siideriä ja pari drinkkiä.
Päivän kalorit noin: 2200


Lauantai (Tyttöjen ilta):
aamupala: Ruisfeast ateria ja appelsiinimehua
päivällinen: skippasin koska heräsin niin myöhään joten ei ollut nälkä vielä viidenkään aikaan.
Iltapala: Mansikoita, viinirypäleitä ja uuninakkeja kaverin luona, menin sinne istumaan iltaa ja pelattiin Unoa ja Aliasta. 
Päivän juomat: Appelsiinimehua ja illalla alkoholia about 6 annosta.
Päivän kalorit noin: 2300


Sunnuntai:
aamupala: Pekonia
myöhemmin: nuudelia
Illallinen: Söin Villen juustohampurilaisen 
iltapala: Jotain sweet & chili kanapyöryköitä, raejuustoa ja meetvurstia pelkiltään.
Päivän juomat: vesi
Päivän kalorit noin: 1400


Lopputiivistelmä:

Huomaanko mitään mun olotilassa kun oon syönyt tämmöstä shittiä nyt viikon ajan? Vastaus: Enpä oikeastaan mitään, mutta tässä ajassa tuskin huomaisikaan. Katsoin kuitenkin mun kynsiä jotka kielii jonkinlaisesta vitamiininpuutoksesta sillä kynsien pinnassa oli pientä raitaa/suoria uurteita. Huomasin sen kun olin lakkaamassa kynsiä. Lakkaan kynnet kerran viikkoon yleensä ja viimekerralla ei ollut tämmöistä ongelmaa. En oo kauheasti syönyt hedelmiä tai vihanneksia kun oon keskittyny kaikkiin herkkuihin. Mulla myös oikea suupieli halkesi ja sen paraneminen kesti yllättävän kauan. Vitamiinin puutos on siis ainoa oire jonka oon pistänyt merkille. En myöskään oo syönyt nyt välipaloja ja päivien ateriamäärät aikalailla on ollut kolmen tai neljän luokkaa normaalin viiden sijaan johtuen siitä että oon nukkunut nyt kauhean pitkään koko viime viikon.


Oletin myös, että tän myötä mulla menisi maha kipeäksi, turvonneeksi tai sekaisin, mutta ei kyllä ole ollut sellaistakaan. Oletin tietty myös että painokin nousisi hieman, mutta aivan sama se on nytkin. Vaikka oon syönyt mitä huvittaa niin samat kalorimäärät mä näköjään saan noillakin ruuilla. Treenitkin kulkenut normaalisti eikä ole ollut uupunut tai jaksamaton olo kun jumppailen. 


Oli kyllä hauskaa syödä miten huvittaa puuttumatta tuoteselosteisiin vaikka tottumuksesta meinasin aina katsoa niitä ensin. Yhdessä vaiheessa kun olin tekemässä itselleni sitä kanahampparia, aloin lukemaan selostetta johon Ville heti sanoi että et nyt lue niitä yhtään koska sit et ainakaan syö sitä. Sanoin siihen että aion kyllä syyä tän vaikka lukiskin mitä.

Tämä koko juttu oli oikeastaan yllättävän avartavaa, koska tajusin etten pystyisi enää syömään näin niin kuin oon joskus 18-19 vuotiaana syönyt. Mulle tuli Kariniemen einespyöryköistä ja siitä hampparista ainakin etova olo vaikka ennen niitä oli niin helppo syödä. Oon oikeasti syönyt tällä tavalla muutama vuosi takaperin, se oli ihan arkipäiväistä ja olin pekonin, jauhelihan, vaalean leivän, punaisen maidon, juustopastan ja valmispizzojen suurkuluttaja. Ei musta olisi enää palaamaan siihen. Ruokakokeilun myötä myös huomasi että teki mieli ihan outoja asioita, esimerkiksi jotain kirpeetä tai viinimarjoja. Se jo varmaan kertoo jostain vitamiininpuutos tilasta kun aivot alkaa tuottamaan tuollaisia viestejä, vähän niin kuin joidenkin vegetaristien voi tehdä mieli yhtäkkiä lihaa vaikka eivät voikkaan sitä periaatteista syödäkkään. Ihmiskeho on kyllä nerokas kun se viestii jonkin puutteesta.

Nyt alkaa uusi viikko ja pääsen taas palaamaan takaisin mun nykyisiin ruokamieltymyksiin. Tällä hetkellä ei yhtään tekisi mieli hampparia.

Alla kuva vielä lahjakortilla saamistani Kariniemen ja HK:n ostoksista. Merkkasin ne mitkä olen syönyt pois. Lihat on vain jäljellä koska koitin syödä ensin kaikki hömpät pois ennen kuin tää viikko loppuu:

Lauantaina mulla oli haaremihousut. En edes muistanut että mulla oli tämmöiset lökärit. Oli kyllä mukavat jalassa täytyy myöntää. 

Fiilikseni liittyen vahvasti kuluneeseen viikkoon:

Syö mitä huvittaa- viikko Osa 1

Sanoinkin viime postauksessa että tämän viikon syön ihan mitä vain huvittaa katsomatta tuoteselosteisiin tai kiinnitämättä huomiota tuotteiden terveellisyyteen. Syön siis sitä mitä mieli tekee ja voin nyt syödä semmoisia ruokia mitä normaalisti vältän tai mitä en ostoskoriin laita. Katson myös miten tää vaikuttaa mun kehoon, tunnenko muutosta oloon ja mieleen viikon lopulla? Ihan mielenkiintoista testata. Oon viimeksi syönyt näin joskus 18-19 vuotiaana. :D

Voitin yhden Kariniemen ruokakilpailun facebookissa jossa piti jatkaa lausetta "Missä kana, siellä--". Jatkoin lausetta tehden siitä pienen runon. Sain kotiin lahjakortin jossa luki että voin ostaa mistä tahansa kaupasta Kariniemen tai HK:n tuotteita. Nyt on peto irti, varsinkin kun on tämä mun herkutteluviikko meneillään. Villehän oli ihan innoissaan kun sanoin että nyt voit toivoo mitä ruokaa vaan, arvasin että haluaa pekonia ja kaikkia herkkuja tai hamppareita.

Nämä ruuat ostin lahjakortilla:


Kolmellakympillä ei loppupeleissä saa tuon enempää. Olisin normaalisti ostanut tuolla määrällä kauheasti kanaa ja leivän päälle jotain leikkelettä. Tällä hetkellä pakastimessa oli niin täysi tilanne etten voinut ostaa tuon enempää lihaa ettei vain mene vanhaksi. Pakastimessa on tällä hetkellä varmaan 6 kilon edestä tuoretta lohta joten se vie paljon tilaa pakastemarjojen ja vihannesten kanssa.

Harvoin syön kurkkusalaattia, mutta nyt! Tuota voi mättää ruuan lisukkeeksi. Oonpas tosi freshinä tossa kuvassa, päällä uusi huppari joka myös tässä alla:

No sitten siihe ruokapäiväkirjaan Syö mitä huvittaa- viikolla:


Maanantai:

  1. aamupala: Ruisleivät yrttilevitteellä ja juustosiivuja
  2. ruoka: Basmatiriisiä ja kanaa kasviksien kanssa
  3. myöhemmin: Tilattu kreikkalainen salaatti ja Villen tilaamia ranuja valkosipulikastikkeella ja mansikkasuklaata.
  4. iltapala: Mama nuudelia, Lisää Villen ranuja ja valkosipulidippiä
  5. Päivän juoma: vesi (ei oikeasti tehnyt mieli muuta, edes maitoa tai mehua.)

Päivän kalorit noin: 2100


Tiistai:

  1. aamupala: Tilattua salaattia loppuun + Yosa metsämarja jogurttia
  2. myöhemmin: tummaa suklaata
  3. päivällinen: Maanantaina tehtyä ruokaa, eli basmatiriisiä, kanaa ja kasviksia
  4. Illallinen: Mozzarella kanapalleroita, ruisleivät: toinen maksamakkaralla, toinen meetvurstilla.
  5. iltapala: suklaamuroja 
  6. yöllä: vielä 1 maksamakkara-ruisleipä
  7. Päivän juoma: vesi (olisi tehnyt mieli mehua, muttei ole!)

Päivän kalorit noin: 2000

Olipas kivaa ostaa monien vuosien tauon jälkeen lapsena syömääni lempiherkkua: maksamakkaraa.

Keskiviikko:

  1. aamupala: Yosa-jogurtti loppuun ja maksamakkaraleipä
  2. päivällinen: Maanantaina tehdyn ruuan rippeet (basmatiriisi, kana ja kasvikset)
  3. Välipala: raejuustoa
  4. Illallinen/iltapala Sohwissa: Etanoita 12 kpl ja wingsejä 15 kpl (puoliksi Villen kanssa)
  5. päivän juoma: vesi
Päivän kalorit noin: 2300

Laskin kalorilaskurin avulla oman energiankulutukseni levossa:

Kulutus

Voit syödä tänään 1418 kcal (tällä kalorimäärällä et laihdu etkä kasva)

1418 kcal vastaa 24 pojoa (yksi pojo on 60 kcal) 


22-vuotias nainen (156cm / 47kg



Jos treenaan, kulutukseni on suurinpiirtein:


Kulutus

Voit syödä tänään 1909 kcal (tällä kalorimäärällä et laihdu etkä kasva)

1909 kcal vastaa 32 pojoa (yksi pojo on 60 kcal)

Arvioitu PERUSKULUTUS 1656 kcal vuorokaudessa (ilman vajetta sekä liikuntaa)


22-vuotias nainen (156cm / 47kg)

Oon syönyt joka päivä yli kulutuksen, olen treenannut tiistaina ja ollut illalla joogassa/pilateksessa. Torstai iltana olisi vielä joogaa ja lihaskuntoharjoittelua. 


Huhhuh, nyt on herkuteltu ja syöty mitä huvittaa jo 3 päivän edestä, vielä olisi torstaista sunnuntaihin aikaa mässätä. Vielä en oo huomannut olotilassa mitään erikoista tai muutoksia. Kauhean pitkään ainakin uni maittaa, tuntuu että haluan nukkua vielä lisää vaikka heräisin jo 11 aikaan, niinpä mulle on nyt parin päivän ajan käynyt niin että oon herännyt vasta puoli 1.. Kauhean virkeä olo ei siis ainakaan ole, tuntuu että tarvitsen kauheasti unta ja väsyttää silti vaikka olisin nukkunut 9 tuntia.


Näihin ajatuksiin ja ruokamerkintöihin on hyvä lopettaa, mukavaa torstaita!