Kesän odottelijan ajatuksia

Kyllä se vain niin on että aurinko vaikuttaa mielialaan heti kun päivä alkaa pitenemään. Oon energinen ja iloisella päällä valoisaan aikaan. Osaan rauhoittua vasta illalla kymmenen jälkeen. Vaikka takatalvea onkin tässä valiteltu ja luntakin vielä sataa niin oon silti jo positiivisin mielin kun kelit kuitenkin lämpenee pikkuhiljaa.

Mitä tykkään tehdä kesäisin?
Tykkään retkeillä ja viihdyn luonnossa. Mulla on kamera mukana kaikenlaisien sattumien varalle jos satun saamaan kivoja kuvia. Viihdyn luonnonhelmassa telttailumielessä ja pidän kalastamisesta, ainakin siitä että saan olla edes mukana kalastusreissuilla. Oon aika sukka virvelillä mutta mato-ongella onnistuu.

Tykkään kerätä kesäisin mummon kanssa marjoja metsässä, me yleensä lähdetään ajoissa aamupäivästä mustikkametsään ja viihdytään siellä 3-4 tuntia. Ihme että hirvikärpäset ja paarmat jättää mut rauhaan, miks en kelpaa niille? Siinä ajassa oon yleensä kerännyt 2-3 ämpärillistä riippuen mustikoiden määrästä. Tämä on tämmöinen mummon ja mun yhteinen juttu kesäisin kun kovin moni muu ei siitä ole innostunut meiän suvussa.

KESÄGALLUP
1. mitä teet sateisena päivänä? -käytän sen päivän hyödyksi eli treenaan koska en meinaa jaksaa kuumina päivinä. Siivoilen ja katselen televisiota.
2. Lempi kesädrinkki? -sex on the beach tai marjabooli
3. Lempi kesäruoka? -parsaan kääritty pekoni ja kala
4. Lempi hyönteinen? -isot pörröiset kimalaiset ja isot toukat
5. Kesäbiisi joka saa aina hyvälle tuulelle? - imprint of pleasure  (tube & berger)
6. Palatko helposti? -En melkein millään ellei uv-indeksi ylitä kuutta. (harvoin suomessa ylittää)
7. Käytkö uimassa? -Mieluummin rannalla koska oon niin vilukissa.
8. Suosikki jäätelömaku? - kinuskipähkinä ja päärynä
9. Lempimarjasi? - mustikka
10. Pelkäätkö ukkosta? -En, ellei ole kova ukkonen ihan pään päällä.
11. Oletko kesän töissä? -Oon hakenut kesätöitä ja työkkäriin mars hakemaan alan töitä heti kun koulu loppuu. Kesätöistä ei oo tullut vielä yhteydenottoja. 
12. Lempi kesätapahtuma? -Rallit ja yläkaupungin yö
13. hame vai shortsit? -shortsit
14. sandaalit vai ballerinat? -ballerinat
15. kesäaamu vai kesäyö? -kesäyö, kunhan on hyvä sää!
Tulevan kesän suunnitelmia mitä ollaan Villen kanssa ajateltu:
(siksi suunnitelmia koska kaikki voi aina muuttua tilanteen mukaan)

  • Ulkomaanmatka (mun osalta rahat jo kasassa, mutta passi puuttuu vielä)
  • Poreallas/saunailta mökillä isolla porukalla (iso porukka eli yli 30 henkilöä) 
  • Retkeilemään Isojärven kansallispuistoon teltan kanssa, tarkoitus olla yön yli tai kaksikin.
  • Roadtrippius spontanius to nowhere (suomessa kuitenkin) mukaan pakollinen matkakaiutin.
  • kalastusta (viime kesänä ei napannut kala Kolilla) 
  • grillijuhlat (jokainen vieras tuo mukanaan grillattavaa) 

Kesäisin luen enemmän lehtiä koska niitä voi lukea vaikka parvekkeella ollessa tai rannalla kun ottaa aurinkoa. Syksyllä ja talvisin en yleensä oo koskaan kiinnostunut lehtien lukemisesta. Vietän aika paljon aikaa ulkona kesäisin kunhan ei ole sateinen ilma joten mua ei usein sisällä nää. Jos en muuta ihmeellistä keksi niin menen vain rannalle istumaan kaverin kanssa tai vastaavasti kaupungille ja yleensä mukaan tarttuu jäätelö kioskilta.

Mökkeily on myös aina ollut mukavaa ja rentouttavaa. Parasta on se kun saa olla mökillä kaveriporukalla ja valvoa seuraavaan aamuun. Kesäterassit vetää myös puoleensa vaikken siellä aina juokkaan mitään, oon monesti ottanut vettäkin tai oon tilannut jotain ruokaa. Tykkään olla terassilla siihen aikaan kun sinne paistaa aurinko. Kesällä saa mennä hyvissä ajoin istumaan kaupungille kun paikat viedään niin nopeasti jos on liian myöhään menossa. Jyväskylässä on yksi hyvä kattoterassi joka aukeaa illalla ja menee kiinni yöllä. Siellä on yleensä paljon porukkaa ja hyvä meininki.

Vesi-ilmapallo sodat ja vesipyssyillä hullutteleminen kuuluu kesään, harmi että viime kesänä ne jäi kokonaan välistä kun en löytänyt mun vesipyssyjä muuton jäljiltä. Grillaaminen on kesässä parhaimpia asioita, tykkään niin paljon kesäruuista ja siitä että tarkenee tehdä ruokaa ulkona ja syödä ulkona.

Uimisesta en oo niinkään tykännyt koskaan ,oon lähinnä aina vaan kahlannut järvessä ja tullut pois kun on kylmä. Oon enemmän auringonpalvoja ja rannalla nauttija mutta tykkään kyllä katsoa kun muut polskivat järvessä. Joskus hyvällä tuurilla mut voi saada uimaan, se yleensä edellyttää sitä että on tosi kuuma ja veden lämpötilakin on normaalia lämpimämpi.

Tulevaan kesään on enää noin kaksi kuukautta. Mun mielestä kesän odottaminen on aina ollut yhtä kivaa vaikka siihen kuluukin oma aikansa. Se olisi tylsää jos kesä tulisi hetkessä, ei olisi sitä odotuksen fiilistä.

Alla olevat kuvat on otettu vanhempien luota niiden laiturilta. Tuona päivänä oli +30 astetta ja oli pakko viilennellä jalkoja vedessä. Vasta iltaa kohden alkoi tulla pilvisempää ja tuulisempaa.
Onko kukaan muu yhtä odottavin mielin? Millaisia kesäsuunnitelmia? Monet tykkää käydä festareilla ja nauttia olostaan ilman sen kummempia suunnitelmia. Jotkut myös viettää suuren osan vapaa-ajastaan mökeillä.

1 kommentti:

Heidi kirjoitti...

Heissan! Sulle olisi haaste blogissani! :)

http://more-than-we.blogspot.fi/2015/03/the-liebster-award.html