Pientä venyttely vinkkiä

En oo venytellyt pitkään aikaan. (noin pariin viikkoon) Oli pakko eilis iltana kokeilla että sujuuko mikään enään ja sain mun iloks todeta etta onnistu paremmin kuin vähään aikaan. Ehkä tämmönen lepotauko on vaan tehny hyvää mun kropalle. Tänään on ollu 0 astetta eli ei mitään valittamista tän päivän säästä!


Kun venyttelen niin pyrin pysymään yhdessä venytyksessä minuutin ajan jonka jälkeen voi rauhallisesti siirtyy toiseen liikkeeseen. Ennen venyttelyä pitää lämmitellä. (joskus se meinaa unohtua..)

Venyttelen noin 5 krt viikossa tunnin tai puolen tunnin ajan. Mun vinkki "skorpioonin" harjoittelemiseen niille jotka ei saa jalastaan tarpeeks hyvin kiinni yhdellä jalalla seisoessa : mee mahalteen pehmeälle alustalle ja vedä jalkaa lähemmäs kohti päätä joko käden tai hieman kankeammassa tapauksessa liikkeistä saatavan kuminauhan avulla. Mullakin on ollut joskus käytössä semmoinen kuminauha. Pikkuhiljaa lihakset tottuu tohon venytykseen ja on helpompi tehdä toi seisaaltaan jatkossa. Tasapainon löytäminen on mullekkin ollu melko vaikeeta koska jalkaa vetävästä kädestä on saatava melko nopeesti kiinni. Lämmittele sun keskivartalos hyvin ennen ton tekemistä, esim. keskivartalon kierreliikkeillä tai mitä ikinä keksit että tulee lämmin ja vetreä olo. Mulle kävi niin kerran kun kylmilteen tein et oli kylki kipee yli viikon ajan.


Jalan nostoon: nosta jalka niin ylös seinää vasten kuin mahdollista ja työnnä vartaloas seinää kohti samalla kun jalka pysyy suorana. pysy minuutti tai ainakin 30 sekkaa ja tee sama toisella jalalla. Saat vähän tehokkuutta jos löydät jonkun sopivan kulman josta voit vetää käsien avulla itseäs seinää vasten. (jos tajusitte) Good luck! Ja venyttely ei saa sattua, muuten teet väärin ja lihas voi revähtää. Sekin on koettu. :DD

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mitä sä harrastat/oot harrastanu? Vai ootko ittekses vaa venytelly?

Joanna kirjoitti...

oon joskus käyny telinevoikka salilla ja muutenki tehny paljon temppuja teininä ja venytellyt siinä ohessa. :D En mä nyt harrasta oikeestaan kun kotijumppailua ja kerran viikossa bodypumppia. Mä oon vaan aina tykänny venytellä. Tykkäisin vieläkin käydä esim. telinevoikka salilla harjoittelemassa ja ihan huvinkin vuoks. Ois kiva vain saada joku kamu mukaan. :)Eiköhän sekin tässä välillä onnistu ,ei vaan oo saanut aikaseks.

Janette kirjoitti...

voi vitsi, muistan vielä ku itekki venyin, mut nyt oon jotenki jäykistyny ku lopetin taitoluistelun :P

http://janette-p.blogspot.fi/

Joanna kirjoitti...

mulle kävi samoin tossa 15-17 vuotiaana mut aloitin uudelleen venyttelee ja mä jotenkin palauduin enitseen, tosin aika hitaasti. :s