Keväiset kuulumiset + allergioista

Hola! Ihanaa että kevät on tullut. Siinä on kuitenkin yksi huono puoli: allergia. Oon allerginen siitepölylle ja kaikelle pölylle ylipäätään, ja kun noi tiet alkaa pölisemään ja pöllyämään niin on allergialääkkeillä kyllä oma osuutensa mun elämässä. Yleensä mun allergiaoireet katoaa kesään mennessä. Mulla oli pienenä niin paha allergia kesä-heinäkuun ajan itkin koko automatkan kun oltiin menossa särkänniemeen, vaikka silloin ajatus särkänniemestä olisi pitänyt olla niin hauska ja jännä ettei allergialla ois ollut mitään sanottavaa mun sen hetkiseen fiilikseen.. mut en paljoa särkänniemestä innostunut silloin. (paitsi sitten kun oltiin perillä..) Olin tuolloin about 8-vuotias.

Mun allergiaoireet lieveni huomattavasti vanhemmalla iällä, nykyään mulla ei muita oireita ole keväisin kuin nuhaa ja ehkä silmien turvotusta. Se yleensä pysyy siinä. Ja kesällä tosiaan ei ole mitään joten täytyy olla vaan iloinen että on päässyt eroon heinänuhasta.

Ja niin kuin moni muukin on jollekkin allerginen, niin mä olen näille:
- pöly (kohtalaisesti, eli pölyt on kyllä pyyhittävä tai saan oireita helpommin. Avaava lääke auttaa yleensä.)
- siitepöly (kohtalaisesti. Voin ulkona olla normaalisti, nenä saattaa vuotaa välillä ja silmät punoittaa, avaava lääke auttaa.)
- ananas (vain vähän)
- omena (vain vähän, eli kieltä ja nielua alkaa kutittaa jos syön omenaa.)
- kissat (kohtalaisesti, ennen paljon. Oon siedättynyt hyvin kissoihin kun mummolla kissa ja parilla kaverilla niin ei tule niin pahoja allergiakohtauksia enää. Lääke kuitenkin pitää ottaa ennen kuin menen paikkaan jossa on kissoja niin pärjään. Tähän kyllä vaikuttaa paljon se onko kyseisessä paikassa siivottu sen verran hyvin ettei kissankarvoja kaikkialla tai pölyä, se pahentaa asiaa jos on.)
- kanit/jyrsijät. (paljon. Edes allergialääke ei aina auta, otettava avaavaa lisäksi. Aina sekään ei auta kauaa. Avaavalla tarkoitan siis lääkettä jota hengitetään sisäänhengityksen kautta keuhkoihin joka avaa keuhkoputkia.)
- koirat. (vähän. Ennen paljon. Voin olla ihmisten luona jossa koiria kunhan en silittele niitä.)
- Hevoset (paljon. Sama homma kuin jyrsijöissä.)
- Paskapuhe (no läppä)
Ja tosiaan astman takia saan hengitysvaikeuksia näistä:
- siitepöly (koulussa tärkeää just että ilmastoinnit toimis, nyt remontin takia katko ilmastoinnin toimivuudessa ja huomasin heti että vaikeempi olla tunnilla.)
- Hajusteet. (tupakka, vahvemmat hajuvedet tai muut voimakkaat hajusteet voi aiheuttaa mulle hengitysvaikeuksia.)
- Pöly (sama kuin siitepöly. Vaikeempi hengittää. Pieni pölymäärä ei kuitenkaan haittaa.)
- Äkkinäinen epämukava rasitus. (vaikkapa bussin perässä juokseminen laukku olalla niin että ehtisin ajoissa, yleensä tarviin avaavaa lääkettä semmosen suorituksen jälkeen.) Muu liikunta jossa hengästyy ei yleensä laukaise mitään, tyyliin kuntosalilla oleminen, baarissa tanssilattialla heiluminen, portaissa juoksu, ripeä kävely yms.)

Ja tosiaan, oon kipeänä nyt. Hengitysoireet alkoi koulussa kun siellä ei se ilmastointi pelaa:


Ihme ja hyvä niin, näille EN ole allerginen/ en reagoi voimakkaasti:
-hyttysen pistot
-ampiaisen pistot
-muut ötököiden pistot
-nokkosen pistot (mulle ei pahemmin tuu kutinaa tai paukamia jos nokkonen pistää.) Jotain hyvää siis. ;)

Salille... But first.. LET ME TAKE A SELFIE! dii di di di di diii-i!
Loppuvenyttelyjä. Nyt olin aika kankeena tällä kertaa, mutta hyvä se on vaan koittaa.
Koulussa vihdoinkin,voin ottaa iisimmin, top-jaksosta selvitty on, matkin naantalin aurinkoo. Me haluttiin vaan ruskettua. Mentiin ulos istumaan siinä toivossa et jokohan sitä vähän ruskettuis. Mutta niille jotka nauraa niin mun ekat pisamat tuli jo näkyviin kun siinä puolisen tuntia istuttiin. Siitä huomasin sen että pisamat alkaa tulla näkyviin kun mulla tulee yleensä huulen yläpuolelle 1 pisama ja nyt se siinä "komeili" ulkona itsumisen jälkeen. :'D Ei ehkä paras paikka pisamalle.  Eilen mulla ei ollut sitä pistettä tossa huulen yläpuolella kun satuin kiinnittämään siihen huomiota. Kyllä toi auringon lämpö tuntuu jo kasvoilla. Kuumotteli otsaa ja poskia kun menin takaisin tunnille. (hei taas tää bloggeri blurraa näitä kuvia.. seriously?) 
Koulun jälkeen käytiin coffee housessa. Semmoiset kuulumiset!

Ei kommentteja: